Een coachingstraject is gericht op prestatieverbetering in het werk. De gecoachte zoekt met de coach naar een oplossing voor een specifiek functiegericht probleem met een persoonlijke component. Het gaat om het vergroten van de handelingsbekwaamheid van de gecoachte. Door verkenning van bevorderende en belemmerende factoren vindt structurele verandering van ideeën op het terrein van identiteit of overtuigingen plaats. Dit beïnvloed altijd het gedrag.
Voor medewerkers die kampen met arbeidgerelateerde- of arbeidbelemmerende klachten. Hieronder vallen;werkstress- en assertiviteitsproblematiek en communicatie- en samenwerkingsproblemen. Coaching kan van pas komen voor:
Doelstellingen zijn gerelateerd aan;
Een breed scala aan coachende benaderingen; (cognitieve) gedragstherapie, RET, verandertechnieken uit de NLP en oplossingsgerichte technieken worden toegepast. In overleg met gecoachte, coach en leidinggevende zijn organisatiebelang en individueel belang op elkaar afgestemd. De gecoachte gaat op basis van de intake en de eerste bijeenkomst de voorlopige doelen vastleggen in een startverslag. Het traject sluit af met een eindverslag en evaluatiegesprek met de leidinggevende.
Binnen 6 sessies zijn flinke veranderingen te realiseren in gedrag, vaardigheden, houding, overtuigingen en probleemoplossend vermogen. De gecoachte gaat beter functioneren, dit komt tot uiting in:
Het aantal bijeenkomsten is afhankelijk van persoonlijke factoren en ingebrachte thema’s, maximaal 6 bijeenkomsten van anderhalf uur, exclusief de intake.
Een groep goede leraren maakt nog geen goed team. Effectieve samenwerking binnen teams is vaak de kritische succesfactor als het gaat om het behalen van de doelstellingen. Teamcoaching draagt bij aan een professionele samenwerkingscultuur, waarbij men elkaar aanspreekt op gedrag en resultaat. Voor teams die willen investeren in optimaliseren van open communicatie en effectieve samenwerking en vormgeven van leren met elkaar.
De vraag van het team staat centraal. In een maatwerkprogramma kunnen onderwerpen opgenomen worden als;
De benadering is oplossingsgericht vooral op het heden en toekomst. Een activerend programma met afwisselende interactieve werkvormen, reflectie, gedachtewisseling in groepen, ontspanning, ervaringsoefeningen en collegiale professionele ontmoetingen.
Wanneer externe begeleiding bij het teamproces gewenst is zorgt SO. teamcoaching voor;
Reakties
Deelnemers ervaren deze teamdagen als een inspirerende impuls voor onderlinge saamhorigheid, begrip en teamgeest. Er worden werkafspraken gemaakt voor effectievere samenwerking.
Dick communiceerd heel duidelijk, spiegelt gedrag, is respectvol, geeft ruimte en kan confronteren zonder dat je afhaakt
Ik kan het meeste leren van mijn collega met wie ik de meeste moeite heb, dit nieuwe inzicht helpt me.
Naast inzicht in eigen sterkte en zwakte heb ik mijn collega’s professioneel leren kennen.
Veel geleerd van de oefeningen efficiënt feedback geven.
Nooit naar de klok gekeken, de dag vloog voorbij, voor mij is dit heel bijzonder.
Aantal deelnemers: het voltallig team. Duur van de cursus: aanbod varieert van een dagdeel tot een tweedaagse met (ontspannen) avondprogramma. Deelnemers ontvangen relevante documentatie.
Beeldcoaching, voorheen video interactie begeleiding(vib) genoemd, is een praktische manier van oplossingsgericht coachen, gericht op de interpersoonlijke, pedagogische/didactische en organisatorische componenten van de beroepsbekwaamheden. De begeleiding is handelingsgericht, de leraar kan er de volgende dag mee aan de slag.
Via een video-opname krijgt een leraar vanuit concrete waarneming zicht op eigen handelen en het effect hiervan. De videobeelden geven leraren letterlijk zicht op het functioneren van de groep, de leerling en op zichzelf. De wijze waarop de leraar tegemoet komt aan de behoefte aan relatie, competentie en autonomie van zijn leerlingen staat centraal. Uitgangspunt: leer- en gedragsproblemen zijn het gevolg van misinteracties tussen leerling(en) en leraar. Er is sprake van een afstemmingsproblematiek. De videobeelden geven de leraar inzicht in niet-ondersteunende gedragspatronen. De leraar is hierbij niet de oorzaak van het probleem, maar de ingang voor de oplossing.
Na de analyse en feedback van de beeldcoach maakt de leraar een reflectie met een formulering van de ontwikkelpunten. Het traject wordt afgesloten met een evaluatieverslag.
Beeldcoaching kan ingezet worden bij begeleiding van;
De leraren zijn enthousiast vanwege de resultaten; de uitbreiding van hun handelingsrepertoire en de effecten hiervan in de klas.
Reakties
Confronterend, maar wel respectvol.
Dit zou iedere leraar moeten doen.
Je leert veel door je zelf te zien en de feedback die je krijgt.
Een traject beeldcoaching bestaat doorgaans uit: intake, 3 video-opnamen/-montages en 3 begeleidingsgesprekken van twee uur.
Een begeleidingstraject voor leidinggevenden die leidinggevende capaciteiten en effectiviteit in het leidinggeven willen vergroten en medewerkers op coachende wijze willen aansturen. Effectief leiderschap zorgt voor een team dat samenwerkt en presteert.
Voordat je het weet ben je als teamleider de speelbal van zowel management als werkvloer. Hoe kan je als leidinggevende het team steviger aansturen om je doelen te behalen? Dit traject voor het middenmanagement, vergroot het inzicht in leidinggevende capaciteiten en effectiviteit. De insteek is gedrag: wat doe je, hoe doe je het en hoe zorg je dat je daarmee bereikt wat je wilt? Door investeren in ’Coachend leiderschap’ creëer je een basis voor resultaatgericht werken en teamontwikkeling.
Persoonlijke leerwensen worden geïnventariseerd, de begeleiding sluit aan bij de ervaringen van de deelnemer(s). Dilemma’s tussen strategisch en operationeel handelen komen aan bod. Voorbeelden van leervragen;
Je bent leidinggevende en wilt coaching meer toepassen als stijl van leidinggeven. Het traject biedt mogelijkheden om vaardigheden uit te breiden als coach van mensen en processen. Voorbeelden van situaties waarin leidinggevenden kiezen voor het traject ‘Coachend leiderschap’ zijn:
De volgende leidinggevende competenties komen aanbod;
Kernbegrippen zijn;
De leidinggevenden vergroten leidinggevende competenties:
Aantal deelnemers: individueel of per groep van maximaal 4, dit aantal biedt ruimte voor het geven van persoonlijke aandacht. Duur, inhoud en vorm: in-company op maat en in overleg.
Teamintervisie is een manier om met collega’s ervaringen en denkbeelden uit te wisselen en van elkaar te leren.
Cases betreffen werkproblemen en vraagstukken die voor de inbrenger actueel en reëel zijn.
Er wordt gewerkt volgens een vaste structuur:
Aantal deelnemers: per team. Duur, inhoud en vorm: in-company op maat en in overleg.
copyright Dick Vogel 2016