Veel leraren hebben moeite met de vaardigheid om orde te houden. Bij handelingsverlegenheid vanwege ordeproblematiek biedt SO. snelle kortdurende hulp via lesobservatie en handelingsgerichte feedback.
Tijdens het intakegesprek wordt het probleem met de leraar verkend. Hierna volgt de lesobservatie en het feedback gesprek. Handelingsgerichte adviezen volgen om de situatie een positieve wending te geven. De aangereikte aanbevelingen zijn direct in de praktijk toepasbaar met praktische tips over hoe in te grijpen bij orde verstoringen en sturen van groepsprocessen. SO. presenteert een plan van aanpak (schriftelijk), concrete handelingsgerichte adviezen voor interactie, klassenmanagement en voorkomen en effectief begeleiden van ongewenst gedrag, waarmee de leraar direct aan de slag kan gaan.
Vergroten van het handelingsrepertoire van de leraar voor het realiseren van herstel orde en een positief taakgericht werkklimaat.
Lesobservatie en handelingsgerichte feedback en adviezen zorgen bij de leraar voor:
Soms gaan lessen voor de helft van de tijd op aan het beteugelen van ordeproblemen. Machogedrag, omgangsverruwing en incidenten nemen toe, de veiligheidsbeleving neemt af. Schorsing blijkt niet het probate middel te zijn om gedrag van moeilijk te hanteren leerlingen te veranderen. En leerlingen zijn niet onder de indruk van gepreek en goed bedoeld geklets. Maar wat dan wel? Hoe pakt een school kliergedrag, aanhoudend wangedrag, moeilijk hanteerbare klassen en wanordelijkheden aan?
SO. adviseert het management bij vraagstukken rond een veilige leeromgeving, sociale veiligheidsbeleving en sociaal veiligheidsbeleid. Invoering van een alomvattende aanpak en corrigerende maatregelen om normvervaging, moeilijk te hanteren gedrag, aanhoudend wangedrag en ordeproblematiek te beëindigen. Doel is een veilige omgeving voor leerlingen, medewerkers en een goed imago van een veilige, zorgzame school.
Gedragsproblemen verminderen door:
SO. biedt ondersteuning bij de invoering van een keur aan corrigerende (schorsing vermijdende) maatregelen voor terugdringing van aanhoudend wangedrag. Schoolveiligheid kan weer ontstaan door een duidelijke structuur met consequente regelhantering, aktief toezicht en voorspelbaar gedrag van medewerkers.
Een ontwikkeling stap voor stap naar sociale veiligheid:
Video-coaching voor leraren in handelingsverlegenheid vanwege klassen met veel probleemgedrag. De ordeproblemen uiten zich in tijdverspilling, weinig taakgericht werkklimaat, weinig respect en negatieve interacties.
Hoe een negatieve sfeer en vicieuze cirkel van correcties te doorbreken en om te buigen naar positief contact? Deelnemers krijgen praktische kennis en adviezen aangereikt, direct toepasbaar in hun onderwijssituatie. We analyseren:
Elementen uit video interactie begeleiding (vib), begeleide intervisie, coaching en training zijn samengevoegd. Feedback accepteren en collega’s kritische feedback geven zijn basisvoorwaarden voor deelname. We reflecteren niet in termen van slagen of falen, maar in termen van leren.
Groepstrajecten videocoaching voor leraren bevorderen;
Videocoaching zorgt bij de deelnemers voor;
Reakties
Ik heb zicht gekregen hoe ik voor de klas sta, dit was confronterend, ik zag direct wat ik anders ga doen.
Ik heb door de videobegeleiding een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Wat een verschil met toen ik hier aan begon.
Aantal deelnemers: maximaal 4, dit aantal biedt ruimte voor het geven van persoonlijke begeleiding en feedback. Alle deelnemers worden twee keer gefilmd. Duur: op maat en in overleg.
Het verbetertraject biedt scholen met het etiket ‘zeer zwak of zwak’ een plan van aanpak gericht op duurzame schoolverbetering. Bureau SO. heeft praktijkervaring om de geconstateerde te kortkomingen te verbeteren en de noodzakelijke kwaliteitsslag, van zeer zwak naar voldoende, in een verandertraject te realiseren!
De indicatoren en conclusies van de onderwijsinspectie zijn de uitgangspunten bij het plan van aanpak. Om het afbreukrisico van een te brede aanpak te vermijden wordt gefocust op een aantal pedagogische en didactische speerpunten. Het verbetertraject is gericht op het voldoen aan de basale beroepsbekwaamheden.
Een integrale aanpak van geconstateerde kwaliteitsproblemen leidt tot tal van verbeteringen in de school. Medewerkers krijgen hun professioneel handelen weer op peil. Door de focus op het handelingsrepertoire van leraren vindt er een duurzame kwaliteitsslag in het onderwijsleerproces plaats.
Het verbetertraject kent een projectstructuur. Een projectgroep van de school werkt planmatig aan de geconstateerde kwaliteitsproblemen, op school-, klas- en leraarniveau. Welke acties effectief zijn, is afhankelijk van de context van de organisatie. De aanpak sluit aan bij de eigen missie en visie, gebleken sterkten en verandercapaciteit van de school:
Het schoolteam start een collectief leerproces waarin de teamsamenwerking een ontwikkelimpuls krijgt. Er is specifieke aandacht voor een reflecterende en opbrengstgerichte houding.Medewerkers starten individueel en gezamenlijk een leerproces. Het vraagt van hen nieuwe attitudes, - kennis en - vaardigheden.
Video-opnamen zorgen voor een koppeling van theorie naar praktijk wat leidt tot versnelling van leren. Vastleggen van ‘good practices’ van lessen uit eigen school maakt verandering en vooruitgang zichtbaar. De succesvolle video-opnamen creëren draagvlak en enthousiasme en vormen een stimulerende kracht in het veranderproces.
De persoonlijke gedragsverandering en de systeem veranderingen komen in een stroomversnelling wanneer leraren elkaars lessen gaan bezoeken. De prestatie indicatoren beschrijven concreet over welke competenties leraren moeten beschikken. De indicatoren fungeren als kijkwijzers voor observatie en feedback. Een open coachende houding ontwikkelen is hierbij een nevendoelstelling. Met en van elkaar leren vormt de impuls voor schoolontwikkeling.
Door eenduidig pedagogisch en didactisch handelen, ontstaat een doorgaande lijn en voorspelbaarheid. Leraren vergroten hun handelingsbekwaamheid:
De verbetertrajecten voor zwakke scholen zijn in de praktijk zeer succesvol gebleken en leiden tot eenduidig pedagogisch en didactisch handelen binnen de school en hogere opbrengsten. De verbetertrajecten waren voor de scholen belangrijk om het onderwijs in het primaire proces op orde te krijgen met een basisarrangement van de inspectie als resultaat.
Cruciaal in het verbetertraject is de voortdurende focus op het handelingsrepertoire van leraren in het primaire proces. Succesfactoren in het traject zijn:
Reakties
De directeuren van scholen waren altijd tevreden over de opbrengsten van een SO. verbetertraject ‘’pedagogisch en didactisch handelen’’.Medewerkers van de scholen hebben in de eindevaluatiealtijd zeer hoge beoordelingen gegeven (gemiddelde van een 8!) over het verbetertraject.Medewerkers waarderen de inspirerende scholingsbijeenkomsten, de doorlopen ontwikkeling van beroepsbekwaamheden, de focus op het primaire proces en de schoolontwikkeling naar eenduidig handelen.
Dick heeft een heldere, duidelijke manier van communiceren, praktisch gericht waar ik in de klas direct mee aan de slag kan gaan
Had graag meer bijeenkomsten gehad, het heeft mij veel inzicht gegeven
Inspirerend, prachtige video opnamen van collega’s en creatieve werkvormen
Dick heeft een open uitnodigende, niet oordelende aanpak
Er zijn duidelijke afspraken gemaakt hoe we lesgeven en leerlingen begeleiden, de neuzen staan nu eindelijk dezelfde kant op
Aantal deelnemers: het gehele schoolteam (geen maximum). Duur en inhoud van dit in-company traject wordt op maat in overleg vastgesteld.
Vorm: 5 - 10 scholingsbijeenkomsten met voltallig team per schooljaar, pedagogische / didactische documenten met prestatie indicatoren, video montages met succesvolle voorbeelden uit de eigen schoolpraktijk.
copyright Dick Vogel 2016