Hoe kun je met je groep optimaal het schooljaar beginnen? De eerste weken van het schooljaar zijn bij uitstek geschikt als fundament voor goede groepsvorming en een prettig leerklimaat! Bij De Gouden Weken ligt het accent op groepsvormende activiteiten en oudercontact. Deze beginfase is doorslaggevend voor het ontwikkelen van een positief klimaat en het gezamenlijk vaststellen van normen.
Voor ordehandhaving zijn regels van belang gebaseerd op waarden die aangeven aan hoe we met elkaar om willen gaan. Hoe kun je waarde gedreven pedagogisch vakmanschap versterken? Om voorspelbaar gedrag te realiseren is vooral bij de start van het schooljaar een consequente effectieve regelhantering cruciaal. Om voorspelbaar gedrag te realiseren is het belangrijk om met regels en routines te werken. De leraar heeft bij de start de uitgelezen kans om het voorbeeld te zijn.
Welke fasen onderscheiden we in het proces van groepsvorming? We besteden aandacht aan de begeleidersvaardigheden bij samenwerkerd leren. Voor een positieve groepsvorming maken we gebruik van:
Het belang van een positief pedagogisch klimaat, maar vooral een positieve relatie tussen leraar en leerling is groot. Als basis geldt een positieve interactie tussen leraar en de kinderen. Juist omdat het effect ervan zo groot is, is het belangrijk die relatie vanaf het begin van het schooljaar op een effectieve, positieve en inspirerende manier op te bouwen. Belonen van prestatie, erkenning geven en coöperatief leren, dragen structureel bij aan een hoger leerrendement.
Aantal deelnemers: het voltallig schoolteam. Duur: 1 dag of dagdeel.
Beloningssystemen zijn hulpmiddelen om op gedragstherapeutische basis gedrag van leerlingen te beïnvloeden. Expliciete positieve bekrachtiging zorgt er voor dat gedrag vaker wordt vertoond. Beloningssystemen zijn in het bijzonder effectief;
In een beloningssysteem wordt gedrag geleidelijk opgebouwd in stapjes naar het uiteindelijke gewenste doelgedrag. Het is een tijdelijk hulpmiddel, de tijdsduur is beperkt en bij voorkeur zo kort mogelijk. Afwisseling in het aan te leren gedrag is hierbij van belang voor motivatie van de leerlingen.
We analyseren de beloningssystemen uit de onderwijspraktijk van de school aan de hand van criteria. Deze analyses vormen de basis voor een nieuw standaard beloningssysteem, aansluitend bij de (ontwikkelings)leeftijd van de leerlingen. Op het programma staan onder andere;
Aantal deelnemers: het voltallig schoolteam. Duur: 2 dagdelen.
Goed klassenmanagement staat of valt bij heldere regels en afspraken en een consequente uitvoering hiervan. Door het expliciet hanteren van een model klassenmanagement zal het taakgericht gedrag van leerlingen en de instructietijd (in plaats van hulp achteraf) toenemen.
Een model klassenmanagement voor meer ongestoorde en geplande hulp en instructie. Gereguleerde aandachtsverdeling biedt;
Door extra instructietijd biedt het mogelijkheden te differentiëren naar:
Leerlingen leren;
Op het programma staan onder andere;
Schoolbreed ontstaat een systematische doorgaande leerlijn voor zelfstandig werken. Voor deelnemers schept deze workshop bewustzijn en vaardigheden op het gebied van klassenmanagement. De deelnemer ontwikkelt verder;
Aantal deelnemers: het voltallig schoolteam (30 maximum). Duur van de cursus: 1 dagdeel.
copyright Dick Vogel 2016